Az ember bámit is csinál, vannak vevők és eladók. Minden 
                      üzletben, az élet minden pillanatában. Amikor telefonálunk, 
                      vagy éppen amikor egy hamburgert veszünk.
                    És valami miatt mindenki hajlamos elfelejteni a másik oldalt 
                      egy pillanat alatt. Vagyis amikor eladóból vevővé válunk, 
                      abban a pillanatban egy másik ember áll ott. Elfelejtve 
                      minden rosszat ami akkor ért bennünket amikor eladóként 
                      léptünk fel, és vevőként a világ más. Hiszen az én pénzem 
                      nem? - gondoljuk mindannyian.
                    Vannak szerencsés cégek, akik csak hetente látják az ügyfelet, 
                      de vannak üzletek (mondjuk a vendéglátás, utaztatás), ami 
                      napi sok ezer apró kis ügyletből áll, és az eladó (vagy 
                      aki kiszolgál) megpróbál helytállni. De nincs 100%-os ügylet... 
                      Mindenki hibázik, néha úgy, hogy észre sem veszi.
                    De az utazó egy másik állatfajta (magamat is beleértve). 
                      Íme egy pár történet a "másik oldalról":
                    Ma este egy panaszt hallottam. Történetesen esett az eső, 
                      és a teraszon az asztalok nem használhatóak ilyenkor. Tele 
                      vagyunk, ezért a védett helyen levő 6 asztal 30 férőhelye 
                      nem elég 18 embernek. Vagyis 18-nak éppen igen, csak többnek 
                      nem. Egy búvárbázison, ahol az emberek bíznak nap mint nap 
                      a másikban, együtt merülnek, együtt isznak a bárban, de 
                      a vacsorát nem hajlandók együtt elkölteni. Hibás vagyok 
                      mert rám is éppen este 8 óra tájban jött rám hogy éhes vagyok. 
                      A panasz: A menedzser éppen akkor eszik amikor az étterem 
                      tele van! Bezzeg ha tudtam (vagy láttam) volna, meginvitálom 
                      a vendéget az asztalomhoz (és bántás nélkül, a hangulat 
                      olyan, hogy bármikor, bárkit szívesen látok az asztalnál, 
                      legalább beszélgetek velük egy kicsit. Na erre tessék csomót 
                      kötni!
                    A másik panasz: Az osztrák vendégek mindig ahhoz az asztalhoz 
                      ülnek, és nekem soha nem jut a legjobb hely mint nekik
                      Erre mit lehet mondani? Aki kapja marja! Egy étterem már 
                      csak ilyen. De foglalni is lehet, nem harapunk, csak tessék 
                      megmondani!
                    Vagy a másik: A másik vendég mindig lefoglalja a napágyat! 
                      Puff. Van egy csomó napágyunk, de 36 nem fér ki arra a területre 
                      ahol napozni lehet. Ezért a német vendég cselesen felkel 
                      reggel 5-kor, és kiteszi a törülközőjét az ágyra, inenntől 
                      a saját tulajdonának titulálva a széket. Majd felébred 7-kor, 
                      elmegy reggelizni, majd 8-kor irány a tenger! 9-re visszaér, 
                      letusol,és kifekszik 10 percre. Utána végigsétál a falun, 
                      majd 11-kor ismét merül egyet. 12:30, visszaért, ebéd. Egy 
                      kis kávézás és a tenger nézegetése következik, majd 10 perc 
                      nyugágyhasználat. 14:00 harmadik merülés. 15:00 visszaér, 
                      tusolás, majd kifekszik a napra újabb 10 percre, de a napocska 
                      már gyengén süt, és egy sör inkább fekszik.
                    Mindezt végignézi az a vendég aki nem merül, és tényleg 
                      szeretne egy kicsit ejtőzni a napon. Noszan, amikor hősünk 
                      merül, ő igenis leteszi a törülközőt a földre, és kényelmesen 
                      napozik egy pár órát. Merülésből visszaérő vendégünk meglepetten, 
                      és gyermeki haraggal veszi tudomásul (az az enyém!), hogy 
                      megfosztották "tulajdonától". Nosza, irány a menedzser 
                      és panasz indul. Ha panasza nincs orvosolva (naná, majd 
                      a rossz oldalról fogom meg a dolgot, hiszen nem neki van 
                      igaza, de ezt egyenesen nem mondhatom neki), akkor ír az 
                      internetre, elmeséli a barátoknak és benyújt egy kérelmet 
                      az utazási irodánál, hogy fizessék vissza az út árát, mert 
                      szar volt az egész...
                    Egy másik tipikus panasz, hogy a szobákban az üvegfal túl 
                      tiszta. És a kedves vendég (aki hiúsági okok miatt nem hajlandó 
                      feltenni a szemüvegét) vakegér módjára rendszeresen belegyalogol. 
                      Nagy durr, duzzadt orr. Igaz, van függöny, de azt szépen 
                      félrehajtja, mert akkor nem lát. De ha függöny nincs, akkor 
                      nem az ajtón szeretne távozni, hanem a szép tiszta üvegen 
                      keresztül. Mit csináljak? Mindegy, de oldjam meg a helyzetet 
                      anélkül hogy elvenném a kilátást! OK, nem mossuk az üveget 
                      innentől :-)
                    Ennél már csak az az érdekesebb amikor a panasz tárgya 
                      a természet. Vagyis: áramlás volt a víz alatt, szar az egész. 
                      Hát igen. A természet nem hallgat ránk, pedig kértük....
                    A legjobbak egyike: nincs homokos tengerpart!
                      Tényleg nincs. Ha lenne, nem lenne búvárkodás, mert a sziklás 
                      részek élővilága a szebb, homokos öbölben semmi érdekes 
                      nincs. Ők ugyan merülni jöttek, de nekik kell a homokos 
                      tengerpart! Igenis, már hozzákezdtünk. Naponta leviszünk 
                      a partról 10.000 követ, innen már puszta 8.700 év kell hogy 
                      befejezzük. Megvárja, vagy vissza tetszik jönni?
                    Vagy: Hangosak a gekkók éjjel. Igen, néha azok. A trópusok 
                      már csak ilyenek. Igazi pszichológusi feladat úgy megmenteni 
                      a helyzetet hogy ne sértsem meg a kedves vendéget, de azért 
                      megértessem vele hogy tőlünk független a történet. Mert 
                      a gekkók hangoskodnak. 
                    Vannak ingyenes szolgáltatásaink. Mondjuk adott csomagban 
                      benne van a repülőtéri transzport. Mi van ha nem kérjük 
                      - kérdezik. Visszakapom az árát? Igen, mind az összes 0 
                      dollárt készpénzben....
                    Hangos a kompresszor. Nos igen, hangos. Egy búvárbázis 
                      életének elengedhetetlen mellékterméke az, hogy a palackokat 
                      fel kell tölteni. Van ugye az olcsó verzió, amikor adunk 
                      egy garantáltan csendes biciklipumpát, és ameddig azzal 
                      megy, tessék merülni. De amíg nincs jobb megoldás, a palackokat 
                      tölteni kell. És hiába elektromos a kompresszor, azért 200 
                      bar nyomást kíséri egy kis zaj. De szigorúan csak reggel 
                      9 után, és soha nem este 9 után. Kíváncsi vagyok mit mondanak 
                      a horvátországi német bázison a vendégnek ha kifogásolja 
                      a zajt amit igazából érte követnek el. Valószínűleg nagyon 
                      karcos hangon, de elküldik a jó %=3**** )-jába. 
                    Mindezt ajánlom azoknak akik tervezik hogy ilyen szakmában 
                      szeretnének dolgozni, és azoknak akik nap mint nap átélnek 
                      hasonló inzultusokat.
                    Erre mondta az egyik vendégünk aki szintén a vendéglátásban 
                      dolgozik: Az emberek nem boldogok ha minden rendben van. 
                      Teljessé az teszi az utat, ha egy kicsit panaszkodhatnak 
                      miatta. Hát igen. Ilyenek vagyunk mi, emberek. Különbözőek 
                      és mégis egyformák...Gyarlóak.
                      
                    Bali, 
                      2002 december 28.
                    << 
                      vissza