« 
            A dekompressziós betegség #2 » #1 
            #3
            
          Kiszáradás (dehydration)
            A nitrogén távozásában a test folyadékmennyisége segít. A vér az elsodleges 
            szállító, de a fizikai folyamatok sebessége függ a test vízmennyiségétol 
            is. A folyamatos folyadékpótlás elsődleges szempont búvárkodásnál. 
            A kiszáradás elősegítheti a DCS kialakulását. Hosszabb repülőút alatt 
            a test kiszárad (csontszáraz a levegő a gépen), de a nagy meleg, kevés 
            víz fogyasztása, de éppen a kávé, tea vagy más dehirdatáló folyadékok 
            fogyasztása is elősegítheti a kiszáradást. A kiszáradás jele ha a 
            vizetelet sötét színű, szúrós szagú, kevesebb a folyadék mennyisége, 
            de a fejfájás és szédülés is biztos előjel. Megelőzhető, sok víz fogyasztásával 
            (trópusokon napi 2-3 liter víz minimum). Az alkohol szintén dehidratál 
            (diuretic - vizelésre ingerel) , szóval az elfogyasztott sör mennyisége 
            nem hogy csökkenti a 
            fogyasztandó víz mennyiségét, hanem növeli!
          Ismételt merülések
            Minden merülés után marad valami kis nitrogén a szövetekben. Ismételt 
            merülésnél nem "nulláról" kezdődik a nitrogén elnyelődése, 
            hanem "rátöltünk" a megmaradt mennyiségre. Ezt a táblázatok 
            és a komputerek figyelembe veszik, soha nem merülj táblázat vagy komputer 
            nélkül!!! (én kettővel merülök, és a konzervatívabbat követem).
          Repülés merülés után
            A repülőn a nyomás alacsonyabb mint a felszínen. Durván 3000 méter 
            magasságnak megfelelő nyomásra csökkentik a gépen a belső nyomást. 
            Természetesen a nyomás csökkenésével itt is csökken a szövetekben 
            levő nitrogén oldhatósága. Magyarul repülés alatt is kialakulhat DCS. 
            Repülőre ülni, vagy 300 méternél magasabb hegyekbe menni merülés után 
            nem ajánlatos! 12, de egyes források szerint 24 óra szükésges a teljes 
            kiürüléshez, és a repüléshez.
          Hőmérséklet
            A merülés kezdetén (amikor a búvár teste nitrogénnel töltődik) még 
            melegben van a test. A merülés végén előfordulhat hogy fázik a búvár, 
            és ez a helyzet csökkentheti a nitrogén leadásának sebességét (ez 
            az a helyzet amikor sem a táblázat, sem a komputer nem tud vele számolni). 
            A táblázatok hideg vízbe való merülésnél azt a szabályt alkalmazzák, 
            hogy a tervet 4 méterrel mélyebbre kell elkészíteni mint a valós (de 
            mi van ha szárazban merülök, vagy éppen melegebb vízben merülve túl 
            vékony ruhát használok, és azért fázom?)
          Elhízás
            A test átlagosnál magasabb zsírtartalma is okozhat problémákat, érdemes 
            konzervatívabban merülni ilyen esetben. A zsírban a nitrogén 5x gyorsabban 
            oldódik mint mondjuk az izomszövetben! A komputereket érdemes ilyen 
            helyzetben konzervatívabbra állítani (a legtöbb komoly komputer ezt 
            már tudja)
          Testmozgás
            A dekomporessziós megálló alatti testmozgás növelheti a szervezetben 
            kialakuló mikrobuborékok mennyiségét, ezért nem segít. Ugyan mikrobuborékok 
            (silent - vagyis csendes buborékok) minden merülés alatt alakulnak 
            ki, de ezek azért "csendes" buborékok, mert semmilyen érezhető 
            hatást nem váltanak ki ( a szervezet immunmechanizmusa azonban reagálhat, 
            és kiiktatják mint idegen testet)
          Életkor és nem
            Az egyetlen bizonyított ény ezzel kapcsolatban az, hogy az idősebbek 
            vagy nők azért szenvednek nagyobb eséllyel dekompressziós betegséget, 
            mert a testükben magasabb a zsír mennyisége. Ok lehet természetesen 
            a lassabb anyagcsere folyamat, vagy éppen a kiszáradás is.
          Patent Foremen Ovale (PFO - lukas szív)
            A szív két ürege között csecsemőkorban egy kis lukacska segít abban, 
            hogy a baba a mama hasában megfelelő mennyiségu oxigénhez jusson. 
            A magzati periódusban ugyanis a mama vére táplálja a picit, és a tüdő 
            még nem működőképes. Később ez a felnőtt lakosság 25 százalékában 
            nem záródik be, ez a helyzet a PFO. Normál esetben semmi tünete nincs, 
            (esetleg csökkentett fizikai teljesítőképesség). De a merülés alatt 
            ez a kis luk komoly hajlamosságot okoz a DCS-re. A nem magyarázható 
            (vagyis mindent betartott és mégis dekóbeteg lett) DCS esetek 
            75%-a erre vezethető vissza. Egy kivizsgálást megér.
          Sérülések
            A buborékok legtöbbször valamilyen szabálytalanság mentén alakulnak 
            ki, ezért a sérülések magasabb eséllyel vannak kitéve DCS veszélyének. 
            
          DCS előtörténet
            Akiknél már előfordult a DCS, azok sokkal jobban ki vannak téve egy 
            esetleges újabb DCS kialakulásának. Ennek oka az előző DCS eset után 
            kialakult sérülések (főleg a központi idegrendszerben). Kutatások 
            során a DCS betegeket megkérdezve kiderült az is, hogy legtöbbjüknél 
            előfordult előzőleg olyan eset, amikor az un. sub-clinical (vagyis 
            klinikai kezelést nem igénylő) DCS eset már előfordult. 
          Dohányzás
            A dohányfüst szén-monoxidot tartalaz, ami blokkolja a vér oxigénszállító 
            alkatrészeinek (vörös vértestek) oxigénszállító képességét. A CO sokkal 
            gyorsabban kapcsolódik a hemoglobinhoz, így blokkolja a vér oxigénszállítását. 
            A cigarettafüst szintén tartalmaz nikotint, ami ér-összehúzó hatású, 
            ezért elméletileg lassíthatja a véráramot.
          A DCS jelei és tünetei
          A kezelés, elsősegény 
            és a rekompressziós kamra
          A fenti cikk a scubadiving.com magazinban 
            megjelent cikkből fakad, de nem egy az egyben fordítás. A fordítás 
            a scubadiving.com oldal írásos 
            engedélyével történt.
          
          {picture} 
          
<<--- 
            Vissza a tartalomhoz