www.ScubaDiving.hu

Fotók a nagy kék óceánokból
Bali - az Istenek szigete
Barátok Közt
csak úgy
Ketyerék
Amit tudni akartál, de sosem merted megkérdezni...
CP950, 990
Emlékek a múltból
ADRENALIN!!!!!!!
Hideg vízben is van élet!
hihi
Hírek Baliról!
De csak ha dícsérsz! :-))

 

 

« Amivel a profik dolgoznak - Stephen Frink cikke »
(Sok vita van mögöttem, hogy akkor most a digitális fotózás a jövő, vagy csak az amatőr szinten megy annyira a digit, a profik maradnak-e az analóg tenchnikánál. Gondoltam egy cikk fordítása nem árthat, vajon mit mondanak a "nagyok"? )

Tegyünk két profi fotóst egy szobába és bátran fogadhatunk arra, hogy beszélgetésük témája előbb-utóbb a felszerelésük. Tulajdonképpen valami hasonló történt velem és David Doubilet-vel a közelmúltban.
David, a legtöbb vízalatti fotóshoz hasonlóan, a digitális felszerelések tesztelésének kezdeti fázisában jár, összemeregetve a múltban jól működőket azzal, amit a piac leginkább igényelni fog a jövőben. Rájott, hogy a National Geographic egyre nyitottabban fordul a digitális képrögzítés felé, így mára ő is kibővítette szárazföldi felszerelését egy Nikon D1X-el. De e mellet nem kíván megválni az eddig bevált technikájától sem.


Beszélgetésünk arra engedett következtetni, hogy bár a legkiemelkedőbb alkotások a jó szemnek és szívnek köszönhetőek, nem pedig a technikai készletnek, a vízalatti fotózást mégis igen sok tényező befolyásolhatja a fotós akarata ellenére.
Mindenki aki lételemének tekinti a képalkotás lehető legprofibb megvalósítását, mind rendelkezik leginkább kedvelt felszereléssel, alkalmazkodva személyes és megrendelői kívánalmakhoz.
Nézzunk akkor néhányat azok közül amikkel napjaink profijai dolgoznak és egyúttal elleshetünk tőlük egy-két jó tippet arra vonatkozólag, hogy mivel érdemes kibővíteni fotóstáskánkat.

Stephen Frink (www.stephenfrink.com)
Az én elsődleges gépem egy Canon EOS-1Ds digital SLR, Seacam tokban. A 11-megapixeles felbontása elképesztő, és filmhez képest is több szempontból kiváló de emellett az ezüst alapú analóg technológia elhagyhatatlan számomra. Még mindig nagyon szeretem a Nikon F100-omat (Seacam tok szintén), az RS-emet 13 mm-s; illetve a Nikonos-omat 15 mm-s lencsével. (Az RS a NIKONOS RS, egyetlen kétéltű cserélhető lencsés autófókuszos gép, a NIKONOS alatt pedig a NIKONOS V-ös gépet érti - mindkettő gyártását megszüntették már - a szerk)
A lencsék választéka filmhez és digitális felvételhez egyaránt a szuper széles 180 fokos halszemtől a 100 mm-es makrókig terjed.
Vakuk szempontjából az én választottaim: Ikelite Substrobe 200 és DS125, valamint Inon Z220s. Ha viszont csak egy szettett vihetnék magammal a felszereléseim közül akkor az mindenképpen a tokkal ellátott digitális Canon lenne 17-40 mm-s zoom lencsékkel és az Ikelite 200-as vakuval. Ezzel az összeállítással mind a felszíni, mind a vízalatti hal és széleslátóra kapott szerkesztői felkereséseknek eleget tudnék tenni.

David Doubilet (www.daviddoubilet.com)
A digitális képalkotásba való betöréséhez David vásárolt egy Seacam házat a Nikon D1X-éhez, amit együtt használ egy Nexus D100 tokkal. Megbízható analóg felszerelésének részei: Nikon F4 és F100, mindkettőhöz használható Nexus tokok, kiegészítve egy Nexus N90-el, ami kifejezetten polecam munkához kialakitott ház. (polecam: speciális nyélre erősített gép, amivel nehezen megközelíthető helyeken készithetők felvételek)
E mellett használ egy Aquatica F4-t elsősorban nagylátóhoz és alul-felül fotózashoz, valamint egy Acquatica F3-t panorámaképekhez egy Hasselblad Xpan géppel, 30 vagy 45 mm-s Zeiss lencsékkel. Bizonyos témákhoz kizárólag a Nikonos V-re esküszik, aminél jelenleg egy gép sem oldja meg jobban a felvételt.
Vakukbol Sea&Sea YS200-at használ EO csatlakozóval, ami lehetővé teszi a vízalatti csatlakoztatást, és kiszolgál számos egyéb rendszert is, ezeken túl: Sea&Sea YS120, YS90, YS30, valamint egy-egy öregebb Sonic Research SR2000-ret kifejezetten makróhoz.

 

Doug Perrine
Doug már korábban áttért a digitális felszerelésekre, igy ő elsősorban két Canon EOS 10D géppel dolgozik, UK-Germany tokban. Szabványos UK-Germany portot használ, kivéve a 9 hüvelykes ásványüveg Seacam superdom-ot, amit kifejezetten a házhoz illesztett. Lencséket illetően kedveli a Canon 15 mm, 16-35 mm, 28-135 mm, 50 mm macro, 100 mm macro-t valamint a Sigma 14 mm-est nagylátóhoz. Megvilágitás szempontjából Ikelite DS125 és Inon Z-220-al dolgozik. A vakuk megfelelő elhelyezésére Ultralight és TLC karok, gömbcsatlakozók állnak nagy számban Doug segítségére, aki megjegyzi, hogy az Apple G4 Powerbook (laptop - a szerk.) fontos kiegészítője felszerelésének, csakúgy mint a sérülésmentes tárolásra jól bevált Pelican táska.

Eric Hanauer
Eric két Nikon D100-al, Subal tokban, lapos porttal makróhoz, illetve egy 8 hüvelykes dómmal fotózik, a legtöbb nagylátóhoz mára szinten áttért a digitális fotózásra. Vízalatti munkákhoz 12-24 mm zoom lencsét, 16 mm halszem objektívet, valamint egy 60 és 105 mm-s Micro-Nikkort visz magával. A megfelelő fényt három, Ultralight karokra helyezett DS125 vaku (Ikelite - a szerk.) biztosítja.

 

 

 

 

 

 

Michael Aw
Michael megrendelései egyárant szólnak hagyományos és digitális felvételekre. Filmhez egy Seacam házas Nikon F100-at és egy Nikonos V-öt használ15mm lencsével, digitális fotózáshoz pedig egy Seacam házban Nikon D1X-et. Mindkét szettre egyaránt felrakhatóak ugyanazok a portok, keresők és lencsék. (14 mm, 16 mm, 18 mm, 24 mm, 60 mm macro, 12-14 mm zoom, 28-70 mm zoom, 105 mm macro).
Vakuból egy Ikelite Substrobe 200s illetve egy tokba tett SB28DX víz feletti vaku a felszerelése része. Ez utóbbival TTL digitális felvételeket is tud késziteni. (Igen, ez a baj a digit vízalatti fotózással, hogy csak a felszíni rendszervakuk dolgoznak együtt TTL-ben a gépekkel. Ha valaki ilyet akar, akkor be kell azokat is tokozni. Vagy marad a manuális vakuvezérlés, ami ugyan nem bonyolult, de tudni kell fotózni... - a szerk.)

 

 

 

Claudia Pellarini
Caludia a Stuart Cove`s Dive Bahama profi fotósaként kizárólag digitális eszközöket használ. Ezek közé tartozik egy Sea&Sea házban Nikon D100, 16 mm, 12-24 mm zoom és 105 mm macro lencsékkel. Mivel a környező vizekben cápák jelenlétére szinte minden merüléskor számítani lehet, igy profi felszerelése részekent igen jó szolgálatot tesznek nagy kapacitású memóriakártyák is. Megvilágításhoz Sea & Sea YS350 vakukat használ. A Fin Photo felszerelése még kiegészül Canon Digital Rebel géppekkel, Sigma 14 mm-s lencsékkel és Aquatica házakkal. Mindezekre a választás a "Búvár és karibi szirti cápa" témák miatt esett.

 

 

 

Berkley White
A BackscatterVideo and Photo tulajdonosakent Berkley számára a legtöbb felszerelés forrása elérhető. Ő egy Nikon D100 digitális gép mellett döntött, Light&Motion Titan tokban. Mivel már több Sea & Sea porttal volt korábban dolga, a Titan tokhoz rendelt egy S&S adaptert, ami lehetőve teszi számára mind a 10.5mm-s digitális fisheye, 16 mm, 12-24 zoom, 60 mm és a 105 mm Micro-Nikkor lencse használatát. Ultra makróhoz Macro Mate rendszert használ, elsősorban egy külső nedves dioptert, ami a lapos port tetejére csúsztatható.
Mindez nagyszerű megoldás arra ha olyan pici élőlényeket akarunk 1:1-ben fotózni, mint pl. a pygmy csikóhal.
A vakujai Sea & Sea YS120-asok, fókusz kereséséhez pedig Light & Motion MiniMod, Ultralight karokkal ellátva. A digitális munkához Berkley magával viszi utazásaira az Apple G4 Titanium laptopját és két Lacie 40GB Firewire hordozhato meghajtót.

Brandon Cole (www.brandoncole.com)
Mivel Brandon szintén egyre inkább hajlik a digitális képfeldolgozás felé, így erősen gondolkodik egy új 8 megapixeles/8 kép per másodperc Canon EOS1D MKII megvásárlásán, de egyenlőre egy Seacam házas Nikon F100-at illetve néhány öregebb Canon SLR-t használ.
A digitális felszerelést illetően van egy Fuji S2 gépe Sea & Sea tokban és mivel ehhez csatlakoztathatóak Nikon lencsék, igy használni tudja a 14 mm, 16 mm, 35 mm, 12-24 mm, 20 mm, 60 mm és 105 mm-es Micro-Nikkors-at digitális és filmes fotókhoz egyaránt. Brandon megjegyzi, hogy a Canon gépekhez közel hasonló fókusztávolságú lencsék szerelhetők, míg két rendszer különböző típusú lencséinek cipelése igen terhes számára. Van meg egy Nikonos V-je 15 mm-s lencsével, ami szerinte egyre inkább eltűnőbben van a mai fotós életből.
Brandon vakujai Ikelite-ok, (DS 200s, DS125s) Ultralight karokkal a tokhoz erősítve.

 

David Fleetham (www.davidfleetham.com)
David teljes mértékben digitális fotós és egy Canon D60-as gépet használ UK-Germany tokban. Lencsékből egy teljes skálával rendelkezik a szuper szélestől a 100-as Canon macro USM-ig. Nagyon kedveli jelenlegi felszerelését, de ahogy ő mondja: "Ezek mind eladóak!" Szerinte a mai digitális világban nehéz lépést tartani a technikával, tulajdonképpen a vakukat kivéve, a felszerelések fejlesztése meg jó darabig része lesz életünknek.
David Ikelite DS125s vakukat használ, gömbcsuklós karokkal.

 

 

 

 

Stuart Westmorland
Stuart digitálisra és analógra is dolgozik. Digitálisra egy Canon 10D gépet használ Jonah tokban, portokkal 14mm, 15mm, 16-35mm, 50-es és 100-as macro lencsékhez.Az utazó felszerelésének szerves része számos 1 gigabájtos microdrive kártyák, egy DELL Inspiron laptop 15 colos képernyővel, 750 mega RAM-mal, 60 gigás meghajtóval, 2.2 MHz-es Pentium 4-es processzorral. A filmes munkáihoz egy Canon EOS 3-as gépet használ (ugyanazok a lencsékkel) UK-Germany tokban, és néha használ egy 1.4-es előtétlencsét a 100mm-es makró lencse előtt.Ő és a felesége Michele Igloo hűtőládákban (alul kerekekkel) mozgatják a vízalatti felszerelésüket, és annyi cuccot raknak bele a kézitáskákba amennyit csak engednek. "A kézipoggyászom ugyanaz mint amik a sztyuvik és a pilóták használnak, de Pelican elválasztókat raktam bele. Rengeteg cucc fér bele, és leveszi a vállamról a súlyt - szó szerint!"

Jim Watt
Jim nem másért nagy pártolója a digitális fotózásnak, mint magáért a rabulejtő képalkotásért, ami által újra izgalmasnak találja munkáját, mint stock fotós. Képanyagának folyamatos frissítésére két Canon D600-ast (Sea & Sea tokban), és hat Ikelite DS125 vakut hord magával útjai során. Lencsékből Canon 14 mm, 15 mm, 16-35 mm zoom, 50 és 100 macro-t használ. Valamint a legtöbb profi fotóshoz hasonlóan szárazföldi felvételekhez Jim magával visz útjaira egy pár 70-200 zoom lencsét illetve egy dedikált vakut.


Tom Campbell
Tom messzemenőleg a high-definition television-nak élve úgy látja, hogy a high-def. tel. mozgóképeiből kiemelt pillanatképek minősege elképesztő. Azonban ha hagyomanyos állókép felvevésről van szó, ő továbbra is a jól bevált Subal házas Nikon F4-es gépet veszi elő hozzáillő dóm porttal.
Az általa használt lencsék: 16 mm-s halszemoptika, 18 mm (kedvence nagylátóra), 60 mm és 105 mm makró fotózáshoz. A megvilágítási feladatokat egy Ikelite 200-as illetve egy Sea & Sea 350 látja el, TLC karokkal rögzítve. Két plusz szett kábellel az egyéb alkatrészekhez Tom úgy érzi, bármilyen helyszinen képes működtetni felszerelését.

Összefoglalásul a fentiek alapján (pontos statisztikai adatok nélkül):

- A Nikonos gépekbe fektetett eddigi bizalom egyre inkább eltűnőfélben van, kivéve a nagy becsben álló 15 mm-est, ami továbbra is a legjobb számos témához, mint pl. nagytestű tengeri élőlényekhez és széleslátószögű vízalatti tájkép felvételekhez.
- A Canon és Nikon tűnik a legkedveltebb márkának, a Canon beerősített azon a pályán ami valah egyversenyzős mezőnynek tűnt.. E mellett meg Fuji gépek is jelen vannak a toplistán.
- Vakuból az Ikelite dominál, de a Sea & Sea és az Inon szintén teret hódít a piacon.
- A megkérdezettek közül valamennyien vagy már teljesen áttérve, vagy tesztelő fázisban tartva használ digitális technikát. E mellett azonban néhány profi fotós még mindig a hagyományos filmes rögzítést preferálja.
- A digitális képfeldolgozás egyértelműen sokban megváltoztatta a képtárolás, továbbítás, kiadás formáit, napjainkban azonban úgy tűnik, magát a képfelvevés módját is örökre megváltoztatja.

A cikk fordítás a www.scubadiving.com oldalról, a forrás írásos engedélyével

Fordította: Csiga


{picture}

<<--- Vissza a tartalomhoz